2019 | Kunderelasjoner | Merkenavn | Øvrige* | Egenutviklet | Sum | Goodwill | |
Anskaffelseskost: | | | | | | | |
Anskaffelseskost 1.1 | 240 212 | 43 357 | 56 763 | 41 805 | 382 137 | 301 339 | |
Tilgang ved kjøp av virksomhet (Stampen Media) | 99 244 | 170 247 | 15 007 | 0 | 284 498 | 101 121 | |
Tilgang i året** | 0 | 0 | 6 884 | 4 815 | 11 700 | 17 405 | |
Avgang i året | 0 | -394 | -1 278 | 0 | -1 637 | 0 | |
Utrangering | 0 | 0 | -2 230 | -4 755 | -6 985 | 0 | |
Reklassifisering*** | 0 | 0 | 1 416 | 4 591 | 6 008 | 0 | |
Anskaffelseskost før omregningsdifferanse | 339 457 | 213 210 | 76 562 | 0 | 675 685 | 419 864 | |
Omregningsdifferanse | 1 494 | 2 562 | 956 | 0 | 5 012 | 1 779 | |
Anskaffelseskost per 31.12 | 340 950 | 215 772 | 77 518 | 46 457 | 680 697 | 421 643 | |
| | | | | | | |
Akkumulerte avskrivninger og nedskrivninger: | | | | | | | |
Akkumulerte avskrivninger og nedskrivinger 1.1 | 126 898 | 0 | 46 166 | 30 388 | 203 452 | 0 | |
Periodens avskrivninger | 17 978 | 0 | 11 703 | 8 919 | 38 600 | 0 | |
Periodens nedskrivninger | 0 | 0 | 98 | 85 | 183 | 1 303 | |
Avgang | 0 | 0 | -871 | 0 | -871 | 0 | |
Utrangering | 0 | 0 | -2 230 | -4 755 | -6 985 | 0 | |
Akkumulerte avskrivninger før omregningsdifferanse | 144 876 | 0 | 54 865 | 34 637 | 234 378 | 1 303 | |
Omregningsdifferanse | 90 | 0 | 765 | 0 | 855 | 0 | |
Bokført verdi per 31.12 | 195 984 | 215 772 | 21 888 | 11 820 | 445 464 | 420 340 | |
* Øvrige immaterielle eiendeler består hovedsakelig av programvare | | | |
** Tilgang goodwill ut over tilgang knyttet til virksomhetskjøp er Stampen Media's kjøp av Ortstidningar i Väst AB (14,5 mill.) og Alingsåskuriren AB (3,8 mill.) | | | |
*** Alle kostnader relatert til "driftsmidler under arbeid" (som ennå ikke er tatt i bruk) er klassifisert som maskiner og driftsløsøse. Dersom kostnadene bli liggende på denne kontoen over årsskiftet, vil de bli tatt ut av "driftsmidler under arbeid" og klassifisert i riktig gruppe via linjen for reklassifisering. | | | |
| | | | | | | |
2018 | Kunderelasjoner | Merkenavn | Øvrige* | Egenutviklet | Sum | Goodwill | |
Anskaffelseskost | | | | | | | |
Anskaffelseskost 1.1. | 240 212 | 43 357 | 59 236 | 46 899 | 389 704 | 301 249 | |
Tilgang i året | 0 | 0 | 1 645 | 2 905 | 4 550 | 90 | |
Utrangering | 0 | 0 | -6 323 | -9 993 | -16 316 | 0 | |
Reklassifisering | 0 | 0 | 2 205 | 1 994 | 4 199 | 0 | |
Anskaffelseskost per 31.12. | 240 212 | 43 357 | 56 763 | 41 805 | 382 137 | 301 339 | |
| | | | | | | |
Akkumulerte avskrivninger og nedskrivninger: | | | | | | | |
Akkumulerte avskrivninger per 1.1. | 114 793 | 0 | 44 465 | 30 418 | 189 676 | 0 | |
Periodens avskrivninger | 12 105 | 0 | 7 940 | 9 963 | 30 008 | 0 | |
Periodens nedskrivninger | 0 | 394 | 84 | 0 | 478 | 0 | |
Utrangering | 0 | 0 | -6 323 | -9 993 | -16 316 | 0 | |
Akkumulerte avskrivninger per 31.12. | 126 898 | 394 | 46 166 | 30 388 | 203 846 | 0 | |
| | | | | | | |
Bokført verdi per 31.12. | 113 314 | 42 962 | 10 598 | 11 417 | 178 291 | 301 339 | |
*Øvrige immaterielle eiendeler består hovedsakelig av programvare | | | |
Avskrivningssatser og utnyttbar levetid:
Kunderelasjoner avskrives lineært med 5 %, egenutviklede immaterielle eiendeler avskrives lineært over 3 år, mens øvrige immatereielle eiendeler avskrives lineært over 4 år.
Nedskrivingstest for goodwill og immaterielle eiendeler med ubestemt levetid
Goodwill anskaffet gjennom oppkjøp er allokert til konsernets driftssegmenter og blir fulgt opp og testet samlet for den gruppe av kontantstrømgenererende enheter som inngår i driftssegmentet.
Polaris Media har gjennomført en nedskrivingstest for goodwill og immaterielle eiendeler med ubestemt levetid etter IAS 36.10. Samme metodikk som tidligere år ble benyttet også for 2019. Testene ble i hovedsak utført per tredje kvartal. Nedskrivingstestene ble gjennomført ved at det ble beregnet et gjenvinnbart beløp for hver av de kontantstrømgenererende enhetene. Som gjenvinnbare beløp ble det lagt til grunn bruksverdi beregnet med neddiskonterte fremtidige kontantstrømmer fra forretningsområdenes godkjente budsjetter og langtidsplaner for perioden 2020-2024. Etter denne perioden ble kontantstrømmene ekstrapolert med en konstant nominell vekstrate på 2,0 % (2,0 %) for mediehus og -5,0% (-5,0%) for trykkeri. Den benyttede diskonteringsrente er beregnet på grunnlag av langsiktig risikofri rente med tillegg av et risikopåslag på 5,6%. Det ble benyttet en WACC før skatt på rundt 10,6% (10,9%) og en WACC etter skatt på 8,4% (8,6%). I WACC'en ble det benyttet en Small Cap premie på 3% som er noe lavere enn fjoråret (4,8%). Som følge av at selskapets aksje er lite likvide ble det ved fastsettelse av Beta benyttet et gjennomsnitt fra en Peer Group sammensetning som har likhetstrekk med Polaris Media. (Samme gruppe selskaper som tidligere år). Nedskrivningstestene utført i 2019 viser at det er behov for nedskrivning av goodwill på 1,3 mill i Polaris Distribusjon Nordvestlandet. Ut over dette foreligger ikke grunnlag for nedskrivning av immaterielle eiendeler eller goodwill etter IAS 36.
I forbindelse med gjennomføring av nedskrivningstestene, foretas en sensitivitetsanalyse for alle kontantgenererende enheter relatert til kombinasjonen av en endring i terminalvekst på +/- 1% - 2% og WACC på +/- 0,5% - 1%, samt for kombinasjonen endring i EBITDA margin på +/- 10% - 20% og endring i WACC på +/- 0,5% - 1% .
Sensitivitetsanalysen viser at Romsdal Budstikke konsernet som inngår i underkonsernet Polaris Media Nordvestlandet vil komme i en nedskrivningsposisjon dersom WACC'en økes med 1% samtidig som terminalveksten reduseres med 2% og dersom EBITDA marginen reduseres med 20%, samtidig som WACC'en øker med 1%. Ingen av de øvrige kontantgenererende enhetene hadde utslag på sensitivitetsanalysene.
Allokering av goodwill og immaterielle eiendeler med ubestemt levetid til driftssegment | | | | |
2019 | Goodwill | Merkenavn | Sum | |
Polaris Media Midt-Norge | 1 796 | 4 567 | 6 363 | |
Polaris Media Nordvestlandet* | 241 400 | 28 547 | 269 947 | |
Polaris Media Nord-Norge | 25 327 | 9 848 | 35 175 | |
Polaris Trykk | 31 837 | 0 | 31 837 | |
Stampen Media* | 118 202 | 170 247 | 288 449 | |
Omregningsdifferanse | 1 779 | 2 562 | 2 562 | |
Sum | 420 340 | 215 772 | 634 333 | |
*Goodwillen i Stampen Media består av goodwillen som oppsto ved oppkjøpet av Stampen Media konsernet per 25. april 2019 på 101,1 mill. I tillegg er det oppstått goodwill ved Stampen Medias kjøp av Ortstidningar i Väst AB (økt fra 50% til 100%) og Alingsåskuriren AB på henholdvis 14,5 mill. og 3,8 mill.
| |
| | | | |
2018 | | | | |
Polaris Media Midt-Norge | 1 796 | 4 567 | 6 363 | |
Polaris Media Nordvestlandet | 242 684 | 28 547 | 271 231 | |
Polaris Media Nord-Norge | 25 022 | 9 848 | 34 870 | |
Polaris Trykk | 31 837 | 0 | 31 837 | |
Sum | 301 339 | 42 962 | 344 301 | |
*En stor del av goodwill er allokert til Polaris Media Nordvestlandet som følge av oppkjøpet av virksomheten fra Edda Media i 2009 | | |